Nytt fra revisor nr. 8 – 2026 |
|
| |
|
Statsbudsjettet ble lagt frem 7. oktober. Nedenfor omtaler vi de viktigste skatte- og avgiftsforslagene for personer og bedrifter.
Så er det viktig å presisere at dette er regjeringens forslag. Nå starter tautrekkingen i Stortinget. Endelig budsjett vil ikke være klart før ut i desember.
Regjeringen har fire budsjettpartnere, og foreløpige reaksjoner tyder på at det blir krevende å oppnå enighet.
|
|
|
|
Forslag til skatteendringer |
Reduksjon i inntektsskatten |
Regjeringen foreslår å redusere inntektsskatten med om lag 6,4 mrd. kroner i 2027. |
- Trygdeavgiften på lønn, trygd og næringsinntekt reduseres med 0,2 prosentenheter
- Personfradraget økes med om lag 1 200 kroner utover ordinær justering, dvs. til kr 120 180.
- Innslagspunktene i alle trinn i trinnskatten økes med 4 pst.
- Øvre grense i minstefradrag i lønnsinntekt økes med 4 pst. fra 95 700 til 99 550 kroner
|
I påvente av den politiske behandlingen av Skattekommisjonens anbefalinger, foreslås det kun mindre endringer i formuesskatten i 2027. |
- Satsene holdes uendret.
-
Uendret innslagspunk for trinn 2 i formuesskatten (21,5 mill. kroner)
- Uendret grense for lav verdsetting av primærbolig (14 mill. kroner).
- Bunnfradraget i formuesskatten økes med 4,7 pst. til 1 990 000 kroner
|
Ordningen med aksjesparekonto utvides til å omfatte aksjer og egenkapitalbevis som omsettes på multilaterale handelsfasiliteter som Euronext Growth. |
Realisasjon av arvet bolig og fritidsbolig |
Departementet foreslår en mindre endring i regelen om realisasjon av bolig og fritidsbolig ervervet ved arv eller gave. Forslaget innebærer at det verken skal være skatteplikt for gevinst eller fradragsrett for tap dersom eiendommen realiseres innen ett år etter arve- eller gavetidspunktet. |
Departementet foreslår at modellen for beregning av skattepliktig fordelen ved privat bruk av firmabil endres fra 2027. Forslaget er at fordelen settes til 20 pst. av bilens listepris som ny, tillagt et beløp fast beløp som skal reflektere antatte kostnader ved bilholdet. Det faste beløpet er avhenge av motortype: |
- Elektrisk kr. 16 200
- Bensin kr. 39 700
- Diesel kr. 28 100
- Ladbar hybrid kr. 22 400
|
Dagens rabatter i listepris ved bil eldre enn 3 år og/eller yrkeskjøring over 40 000 kilometer, videreføres. |
Nye regler for skattemessig innbetalt kapital er utsatt |
Departementet sendte i fjor forslag til endringer i reglene om skattemessig innbetalt kapital på høring. Forslaget er fortsatt til vurdering i departementet. Det foreslås derfor ikke endringer med virkning fra 1. januar 2027, slik det ble lagt opp til i høringsnotatet.
Departementet presiserer at den skatterettslige omgåelsesregelen kan anvendes ved skattemotiverte tilpasninger til reglene, jf. også Borgarting lagmannsretts dom 24. november 2025 (LB-2024-93254), som nå er rettskraftig.
|
Tiltak mot misbruk av Skattefunnordningen |
Regjeringen foreslår følgende skattelovsendringer i Skattefunnordningen fra 2027: |
- Garantifristen for behandling av søknader mottatt før 1. september oppheves, og det skal kun gis fradrag for kostnader som er pådratt etter prosjektgodkjenning. Taket på 25 MNOK reduseres forholdsmessig i oppstart- og avslutningsåret.
-
For konsern innføres det en samlet fradragsramme på 25 mill. kroner. Se nærmere nedenfor.
- Det skal ikke gis fradrag for FoU-kostnader fra land utenfor EØS som Norge ikke har skatteavtale eller informasjonsutvekslingsavtale med. I dag gjelder denne begrensningen bare for kjøp av tjenester.
- Hjemmelen til å gi forskrift om delingshjemmel av taushetsbelagte opplysninger mellom Norges forskningsråd og skattemyndighetene utvides.
|
Nærmere om innstrammingen for konsern |
Departementet fastholder forslaget om at revisor skal kontrollere/attestere at konsernet er innenfor den samlede fradragsrammen, men skriver at man i forskriftsarbeidet vil vurdere hvordan regelverket eventuelt kan legge til rette for praktisk innhenting og deling av nødvendige opplysninger mellom konsernselskapene og revisor. Den nye fradragsrammen for konsern skal ikke få virkning for prosjekter godkjent av Forskningsrådet før 1. januar 2027. |
Endringer i skatteforskriften (FSFIN) |
Departementet foreslår i tillegg endringer i Finansdepartementets samleforskrift til skatteloven (FSFIN) ved blant annet å utvide dokumentasjonsplikten for kostnader til nærstående og å innføre krav om at Skattefunnsøknaden skal inneholde en finansieringsplan som er godkjent av søkerbedriftens styre.
I tillegg foreslås det at den som søker Skattefunn må gi opplysninger om prosjektpersonell i søknaden. Formålet er å sikre at søkeren har tilstrekkelige ressurser for å gjennomføre prosjektet. |
Forslag til endringer i toll og avgifter |
I toll- og særavgiftsreglene foreslås det en rekke mindre endringer. På mva-området gjennomføres andre trinn i den varslede avviklingen av mva-fritak for elbiler. |
Merverdiavgiftskompensasjon for kommuner mv. |
Fristen for å kreve mva-kompensasjon for kommuner og private med lovpålagt kommunal virksomhet foreslås utvidet til tre år. Fristen er i dag påfølgende termin for kommuner, og 6. termin påfølgende år for private. Det foreslås samtidig at adgangen til å benytte «årstermin» avvikles, slik at kompensasjonskrav nå skal henføres til de ulike terminer. Selve innsendingen kan fortsatt avventes til årsslutt. |
Beløpsgrensen i mva-fritaket for elektriske personbiler foreslås senket fra 300 000 til 150 000 kroner med virkning fra 1. januar 2027. Regjeringen har varslet full avvikling av mva-fritaket fra 2028. |
Toll og særavgifter – Bransjemessig oversikt over endringer |
Det foreslås forholdsvis mange mindre endringer i toll- og særavgiftsreglene.
Nedenfor gis en summarisk oversikt, der mer bransjepregede endringer omtales først, før satsendringer og foreslått fremtidige endringer omtales avslutningsvis. Der finner du også lenke til full oversikt over alle avgiftsendringer. |
Tollavgiften ved import av klær og tekstiler foreslås redusert til 5 prosent, fra dagens satser på hhv 5,6 og 10,7 prosent. Hensikten er å redusere negativ forskjellsbehandling mellom norske importører og utenlandske selskaper som selger direkte til norske forbrukere. |
Kafeer og mindre håndverksbakerier |
Kafeer og mindre håndverksbakerier foreslås omfattet av fritaket for sukkeravgift, med virkning fra 1. januar 2027. I dag gjelder fritaket kun for større produsenter. Forslaget sendes på høring. |
Samtlige elektriske varebiler foreslås omfattet av fritak for trafikkforsikringsavgift, for forsikringer tegnet etter 1. mars 2027. Dagens fritak gjelder kun for lette elektriske varebiler. |
CO₂-avgift foreslås rapport kvartalsvis, fremfor halvårlig. Det foreslås innført overgangsregel, der avgift for 1. juli–31. desember 2026 betales til Sokkeldirektoratet innen 1. april 2027. Forbruk av diesel og utslipp av naturgass til luft rapporteres årlig. Det foreslås videre at operatøren blir avgiftspliktig, og rettighetshaverne er solidarisk ansvarlige. |
Den reduserte satsen for kvotepliktig innenriks sjøfart utvides til offshorefartøy som blir kvotepliktige fra 2027. |
Naturgass og LPG til kjemisk reduksjon, elektrolyse og metallurgiske prosesser |
Naturgass og LPG til kjemisk reduksjon, elektrolyse og metallurgiske prosesser foreslås avgiftsbelagt for ikke-kvotepliktige virksomheter. Satsen foreslås videre redusert, tilsvarende 25 pst. av generell sats. Rundt 30 virksomheter berøres. |
Det foreslås prisjustering av Co2-avgift for fiske i fjerne farvann i 2027. Regjeringen vil komme tilbake til innretningen av avgiften når den har mer kunnskap om virkningene av det midlertidige avgiftskuttet.
Tollavgiften settes til null for sju varenumre for fisk og marine produkter, for å oppnå tollavgiftsfrihet for alle fisk og fiskeprodukter. |
Naturgass og LPG-avgiftene økes med 185 % til 71,6% av den generelle satsen. |
Det foreslås som vanlig en rekke sats-økninger, blant annet på tobakk, flypassasjeravgift og alkohol, samtidig som drivstoffavgiftene korrigeres noe over fra veibruksavgift til CO₂-avgift. Endringene er i hovedsak i størrelsesorden 2-20%. |
Miljøavgifter - fremtidige endringer |
|
|
|
|